Trello – zarządzanie zespołem programistów bez opóźnień

Jak unikać opóźnień pisząc oprogramowanie?

Wiele osób, które zastanawiają się nad prowadzeniem własnego biznesu w obszarze IT ma obawy przed tym w jaki sposób poradzi sobie z programistami / developerami a ściślej mówiąc z nadzorem nad pracą przez nich wykonywaną. Startupy z reguły jeżeli nie są dofinansowane ze środków Unii Europejskiej, funduszu VC lub anioła biznesu bardzo dbają o wszelkie ponoszone przez nich wydatki. W biznesie IT jednym z głównych kosztów są tzw. koszty programistyczne czyli to ile dana firma musi zapłacić za dostarczony kod programistyczny. Można to zoptymalizować wykorzystując programistów pracujących w trybie zdalnym, którzy w różnych regionach Polski mogą mieć różne stawki. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, ale wówczas pojawia się pytanie w jaki sposób mieć kontrolę nad tym jak efektywnie i skutecznie owi developerzy pracują?

Trello - logo

Trello – oprogramowanie pomocne w organizacji pracy developerów

Dobrym rozwiązaniem może być wykorzystanie darmowej aplikacji do zarządzania zadaniami. Trello jest jedną z wielu tego typu aplikacji na rynku. Jednak to co cechuje Trello to prostota oraz intuicyjność, które doceni każda osoba dopiero rozpoczynająca swoją przygodę z tego typu oprogramowaniem. Co prawda Trello przy bardziej skomplikowanych projektach wymaga, aby skorzystać z płatnej wersji, jednak w naszym przypadku nie było jeszcze takiej potrzeby a korzystamy z Trello już kilka lat.

A więc od czego zacząć. Załóżmy, że mamy do napisania oprogramowanie, które ma umożliwiać zalogowanie się loginem i hasłem i wyświetlić pulpit na którym będzie widoczna galeria zdjęć. Mamy więc tutaj trochę kodowania od strony backendu i frontendu. W jaki sposób najlepiej zbudować tablice w Trello, aby mieć kontrolę nad aktualnym postępem prac programistów i każdy z nich wiedział co ma zrobić i na kiedy?

Przy większości projektów wystarczy dodać kilka list, które następnie zostaną ułożone w logiczny ciąg czynności. Co to oznacza? Że poszczególne karteczki przeciągane od lewej do prawej będą nas informować o tym jak szybko idzie praca oraz na jakim etapie ona się obecnie znajduje.

 

Trello - oprogramowanie do zarządzania projektami

 

Trello – organizacja tablicy, list i karteczek

Najłatwiej jest do tego podejść w ten sposób, że pierwszą listę stanowi “Lista zmian / Specyfikacja” naszego projektu czyli oprogramowania do napisania. Każda funkcjonalność jest opisana osobną karteczką i co ważne każda karteczka posiada termin do kiedy powinna zostać ukończona, developera, który jest odpowiedzialny za jej wykonanie oraz etykiety (dla porządku możemy sobie potem filtrować, żeby sprawdzić, ile zmian frontend i backend zostało nam jeszcze do zrobienia).

Kolejną listą jest „To deploy”. Jeżeli programista zaczyna pracę nad daną karteczką a ściślej mówiąc nad funkcjonalnością w niej opisaną przeciąga ją do tej listy. Ta lista jest bardzo ważna ponieważ informuje nas nad czym obecnie pracują programiści oraz od kiedy zaczęli prace nad danym zadaniem. W szczegółach karteczki możemy sprawdzić kiedy dany developer przeciągnął ją do listy „To deploy”. Co ważne, wszelkie pytania dotyczące pracy nad daną funkcjonalnością, programista może nam zadawać w konkretnej karteczce, przez co wiemy bardziej dokładnie na jakim etapie jest praca nad daną funkcjonalnością. Jeżeli zbliża się termin na ukończenie danej funkcjonalności a karteczka ciągle znajduje się na liście „To deploy”, możemy zareagować i zapytać developera co się dzieje. Pozwoli to zawczasu unikać opóźnień w projekcie. Pamiętajmy, że każde małe opóźnienie w wykonaniu poszczególnej funkcjonalności przekłada się ostatecznie na możliwość nie dostarczenia w terminie całego projektu.

Kolejną listą jest „Do testów”. Ta lista informuje nas o tym, że developer zakończył swoje prace w danej karteczce i oczekuje na sprawdzenie wyników czyli testy funkcjonalne. Wówczas osoba odpowiedzialna za testowanie w naszej firmie powinna sprawdzić czy funkcjonalności zostały wykonane przez programistę zgodnie z ustaloną specyfikacją. Jeżeli po testach okazuje się, że tak to wówczas taką karteczkę możemy przenieść do listy „Testy OK.” W przeciwnym przypadku karteczka powinna zostać przeciągnięta do listy „Testy NOK.” Oznacza to dla programisty nie mniej ni więcej, że nie wykonał swojej pracy do końca i potrzebne są poprawki.

Jest to bardzo prosty ale zarazem skuteczny sposób na kontrolowanie postępów prac w projektach związanych z pisaniem oprogramowanie. Na końcu projektu wszystkie karteczki, które na początku mieliśmy na liście „Lista zmian / Specyfikacja” powinny się znaleźć na liście „Testy OK.” Im szybciej karteczki wędrują od lewej do prawej tym szybciej projekt jest realizowany. Jeżeli mamy na którejś liście zbyt dużo karteczek, to bardzo szybko jest to widoczne i problem może być natychmiast rozwiązany, zanim w całym projekcie pojawi się opóźnienie.

    Leave Your Comment

    Your email address will not be published.*